söndag 10 juni 2012

Världens godaste gös

I går åkte vi över lunchen ut till mina föräldrar och hälsade på, i deras husvagn. En sak är säker och det är att mat smakar så fantastiskt mycket bättre ute. I lugnet, bland fågelkvittret. Min pappa hade dragit upp en gös och det var den vi åt. Ett helt grymt recept, numera välbeprövat i familjen, som jag bara måste dela med mig av. Kan tänka mig att det funkar fint även till annan vit fisk.



Marinerad gös

Några rejäla bitar gösfilé
Gul lök, riven på den fina delen
Citronsaft
Olivolja

Mjölk och mjöl att panera fisken i
Purjolök, tunt skivad
Matlagningsgrädde
Soja
Salt och peppar

Gör så här:
Marinera gösen och låt ligga några timmar. Panera gösen i mjölk och doppa i mjöl. Stek fisken tills den är nästan klar, skiva purjolöken tunt och  lägg i hos fisken. På med soja, matlagningsgrädde och smaka av med salt och peppar.
Servera med kokt färsk potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar