söndag 24 juni 2012

Ljuvlig hemgjord pizza

Bästa Pizzan i stada lagade jag igår. En egen tomatsås gjorde susen, ovanpå den mozzarella, kalkon (påläggsformat vill säga, i tunna skivor) champinjoner, grön paprika och sparris (som jag förkokade lite).
Ovanpå ringlade jag lite olivolja och strödde över lite flingsalt och oregano.

Tomatsåsen gjorde jag inspirerad av Jamie Olivers recept på bastomatsås. Fast det blev lite enklare variant eftersom jag inte orkade handla.

Jag tog bara en vitlöksklyfta, finhackade och stekte i olivolja, tillsatte färska hackade tomater (tog bort kärnorna) och en burk krossade tomater. Kokade i cirka 45 minuter. I med cirka 1,5 tsk oregano och 1,5 msk rödvinsvinäger. Lite socker, salt och peppar. Klart!

(Observera högra hörnet, som sonen gjort. Bara kalkon, ost och tomatsås. Han provsmakade rätt mycket under tillagningen men åt ändå upp sin hörna. Lyckat!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar