tisdag 19 juni 2012

Penne med salsiccia, bacon och citron - räddaren i nöden

Ett av mina favoritpastarecept fick rycka in som lunchräddare i dag. Det är enkelt och väldigt gott. Jag hade ingen salsiccia i dag, men chorizo gick lika bra. Lite dåligt med basilika hade jag också.

Treåringen är dock inne i någon jobbig matperiod och får ibland för sig att han absolut inte kan smaka. Synd att han inte litar på mig när jag säger att han älskade det här när han var liten (ännu mindre).


Penne med salsiccia och bacon
4 pers


500 gram nykokt pasta
2 salsicciakorvar
1 paket bacon
3 vitlöksklyftor, grovt hackade
1 dl vitt vin
3 dl matlagningsgrädde (eller visp förstås)
cirka 20 basilikablad
salt och peppar
rivet  citronskal
riven pecorino


Knaperstek bacon och korv. Koka vitlök, grädde och vin tills det reducerats till hälften. Blanda ner korv, bacon, pasta och basilika. Låt det bli varmt. Toppa med citron och pecorino.




Funkar fint med ett glas rött en fredagskväll också. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar