måndag 11 juni 2012

Ljuvlig rabarberkompott - minns fina farmor

Förra veckan fick jag en fin liten burk kompott på jobbet. Fylld med rabarber- och ingefärskompott.  Det var så galet gott att jag bad om receptet. Nu har jag lite dåligt med rabarber, därför blev jag grymt glad när min mamma släpade hem fem kilo hon fått av en kollega. Så nu har jag lagat kompotten. Dessutom fick jag ytterligare en påse rabarber av en granne på gatan, och gjord då en andra omgång där jag bytte ut ingefäran mot kanelstänger och två matskedar mortlade kardemummakärnor. Jag lovar, båda blir ljuvliga.

1,5 kilo rabarber ska det vara till det här receptet. Skalad och i bitar.


I med 750 gram socker och 2-3 msk färsk riven ingefära. Låt det stå och gosa ihop sig  i kylskåpet 8-10 timmar.


Koka upp och låt koka i tio minuter. När det svalnat aningens, efter kanske 5-10 minuer, häll i 2 tsk atamon.  Häll upp på en fin glasburk och skriv på vad det är i burken. Särskilt om du som jag gör olika sorter.



Så här ser burken ut på andra sidan. Den texten är skriven av min farmor Lisa, som aldrig tummade på det - att skriva på burken vad det var i och när den var gjord. Så, till din ära farmor. Du skulle ha älskat ingefärsreceptet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar