onsdag 11 juli 2012

Bulgursallad på italienska och en grym kycklingmarinad

När vännerna kom på middag i går improviserade jag ihop en sallad som verkligen blev riktigt god. Jag tänkte i princip på vad jag hade hemma och vad jag tyckte om, och resultatet blev:
(För cirka 5 personer)

Bulgursallad på italienska:

Hel bulgur (koka enligt paketet, för 4 pers)
Rucolasallad + någon annan sorts sallad, jag tog den jag har i drivbänken
Färsk basilika, efter smak och tycke. Riv bladen i mindre bitar
Soltorkade tomater, kanske 10-15 stycken, skurna i strimlor
Mozzarella, skuren i stavar. (jag köpte en sådan lång rulle, de är lättare att skära)
Körsbärstomater, skurna i halvor

Skölj all sallad ordentligt, blanda samman med kokad och avsvalnad bulgur. Riv i basilikan och lägg i  soltorkade tomater och halverade körsbärstomater. Lägg över mozzarellan och ringla lite olivolja över + riv svartpeppar över mozzarellan.

Servera med exempelvis en creme fraiche smaksatt med olivolja, pressad vitlök, salt och svartpeppar och en hemgjord vinegrette.

Marinad till kycklingspett:

5 kycklingfiléer, skurna för att trä på spett
1 dl rött vin
2 msk honung
2-3 stjälkar färsk rosmarin som du river av bladen på och blandar i
1 vitlöksklyfta i tunna skivor
salt och peppar + rapsolja

Marinera cirka 2 timmar, trä på spett och grilla.

Servera spetten med salladen, såserna och ett gott bröd. Mmmm!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar