fredag 1 juni 2012

Rabarberchutney och världens bästa hemgjorda pizza

Min svägerska har en fantastisk rabarberplanta som hon är generös nog att dela med sig av. Idag gjorde jag rabarberchutney, efter recept av min sambos moster. Det blev yummie.

Så här såg det ut i grytan:


Och här är receptet:

500 gram rabarber i breda skivor
2 gula lökar, skala och grovhacka
5 dl socker
1 kanelstång
0,5 dl vatten
1 tsk sambal oelek
0,5-1 tsk salt
Koka ihop rabarber, lök, socker, kanel och vatten. Svag väme utan lock i 45minuter. Smaka av med sambal  och salt.

PS. Jag fick ett recept till av moster Maritha som jag kommer att testa. Återkommer med vilket som var bäst.


Hemgjord pizza:
Hemgjord pizza är verkligen en av mina favoriter, alla dagar i veckan. Dagens blev ingen superhit, för jag la inte ner så mycket kärlek i tomatsåsen som krävs. Men. Om jag ska tipsa om något så är det att skippa tomatsåsen och mixa kronärtskocksbottnar, pressad vitlök och olivolja. Plus lite salt. Godare blir det inte. Tack min vän Emma som lärde mig det.

Dagens pizza blev med tonfisk, mozzarella och oliver och skinka, mozzarella och oliver. Lite trist faktiskt. Vad brukar ni ha på?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar