fredag 1 juni 2012

Tant Grön - rena himmelriket

Som jag kan rekommendera ett besök på handelsträdgården Tant Grön om du har vägarna förbi Vintrosa utanför Örebro. En hel trädgård full med buskar, träd, rosor, perenner och klängväxter med mera. Plus ett stort tält fyllt med kryddväxter, grönsaker, pelargoner och sommarblommor. Plus ett hus med kafé, inredning och lite mer blommor. Tusen plus för barnvänligheten. Trots att vi satte oss inne i fiket för att slippa det ruggiga regnet var det inga som helst problem att plocka upp den medhavda mattermosen fylld med korv till barnen. Mamma och jag slog till på kaffe och päronmuffins efteråt. Och flera kassar blommor förstås. Här kommer en rad bilder. Jag fick hur mycket inspiration som helst av besöket.

Lite exteriöra bilder:






Lekplats för barnen utanför kaféhuset var en mycket smart idé....


"Tältet" där kryddväxter, sommarblommor, grönsaker och lite annat finns.



På önskelistan:

En sådan här måste jag bara köpa när växthuset är på plats. Vid sittplatsen utanför ska en sådan här få klättra:



Den här var rar, men inte perenn och ganska dyr. Nästa år ska jag leta efter frön och driva upp sådan här själv. Någon som sett sådana frön?


Daglilja i aprikos. Jag dreglar...


Har stora planer på en till rabatt. I den ska jag ha en syrénhortensia. Utan tvekan.



Och i växthuset ska jag ha ett citronträd, en dag.



Att så till nästa år. Svartlila böna som blir svart när man kokar den.



Vill ha i uterummet. Den är dock inte svart, som den ser ut på bilden, utan mer smidesjärn som rostat. Men 750 pix. Hmm.



Lysande pioner.... Superkitchigt men allvarligt, jag föll för denna slinga. Men 350 kronor. Tål att fundera lite över.



Irisar är ju så vackra.

Den här klättraren funderade jag över.Någon som provat den? Jag tror att den är perenn.



Fantastisk blomma, nästan som en påfågel. Ångrar redan att jag inte köpte en.



Blå bergsvallmo. Yummie!



Och i påsen hem fick dessa följa med:

Alunrot blev jag plötsligt och intensivt  förälskad i. Köpte två, rödbladiga med vit blomma.


Jag valde en trädgårdsiris som är både lime och violettfärgad. Gorgieous!


 Eftersom jag tappat bort min fröpåse med squash köpte jag en planta.


Visst är det härligt med en sådan här påse. I den finns också en tagetes (stor vanilj) och en limefärgad cinnia.



Sist men inte minst måste jag visa bild från kaféet, där smågrabbarna Rasmus och Hugo stortrivdes.




I "tältet" fanns en väldigt spännande hink också, som välte över när den fylldes av vatten. Bästa barnvakten medan mamma spanade in squash och udda grönsaksplantor.


 En lekplats utanför kafét dessutom. Där fåren går i hagen intill. Tant Grön är så barnvänligt det kan bli. Även personalen.


Jag trivdes också bra. Hur tjusig var inte denna päron- och kardemummamuffin:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar