onsdag 13 juni 2012

Nu prunkar det - kaprifol, iris och... ja vad är det?

Någon som verkligen trivs i min trädgård, nästan var jag än sätter den, är kaprifolen. Jag har fått tosar som jag grävt ned och de verkar ha otroligt lätt för att fästa sig och börja trivas. Den gula nedanför på den första bilden vet jag faktiskt inte namnet på. Egentligen gillar jag inte gula blommor. Men tillsammans med kaprifolen och irisarna får den godkänt. Den här rabatten sitter på framsidan och får både sol och skugga under dagen.





Kantnepeta, är inte bara ett vackert ord utan en grymt fin kantväxt. Några av dem dog faktiskt den här vintern. Bristen på snötäcke blev bara för mycket. Men några lever och frodas. Stäppsalvian till höger är också ett charmtroll. Om du klipper bort blommorna när de blommar ut kommer nya, om och om igen. Det gillar vi.





Just nu handlar mycket här hemma om gurkorna. Gurka kan nämligen vara det bästa sonen vet, och just nu mäter vi varje dag för att se hur långa de blivit. Den här bilden tog jag tidigare i veckan. Nu är den största gurkan 13 cm lång (inte bred, som herrn mäter här =). På fredag tror vi att han får sätta tänderna i den. Vilken lycka!



2 kommentarer: