tisdag 22 maj 2012

Trädgårdsterapi

För mig är trädgårdsfix ren terapi. Och nu har jag kommit in i den här perioden när jag verkligen får tvinga in mig själv på kvällen för att varva ned lite innan det är dags att sova.

Idag hade jag förresten sällskap av göken. Hur underbart är inte det.

Idag har jag lite vågat planterat ut ett gäng lejongap i rabatterna. De har växt sig så stora att jag tror att de klarar det. Hoppas i alla fall.
Här kommer en rad bilder från trädgården.



Lejongapen har verkligen växt till sig. Nu sitter de i rabatterna, lite här och där. Lite vågat kanske att plantera ut dem, men jag har ju mååånga till om det skiter sig.



I början gläds man så otroligt åt lökarna som tittar upp och förgyller trädgården. Men så plötsligt händer det så mycket att man nästan glömmer bort dem. Idag gick jag ett varv och kollade närmare på dem som blommar fortfarande. Narcisserna och de lila tulpanerna är verkligen favoriter.



                                                   
                             


En annan favorit som är på gång nu är min pionbuske. När jag fick den var den bara en liten bebis. Men mannen jag fick den av varnade mig och sa att den skulle sitta på en plats där den om några år kan ta stor plats. Så det har den fått. Den sitter vid en sten och växer så det knakar för varje år.





Mossfloxen blommar fint nu. Alldeles ljuslila är de som lysande stjärnor längs stenarna i rabatten.



 Och så undrar jag. Vad är detta? Jag minns banne mig inte...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar