onsdag 30 maj 2012

Kalljästa baguetter och sallad med grillad lax

De sista dagarna har det blivit mer mat än trädgård. Förmodligen för att jag jobbat så mycket och inte riktigt orkat med trädgården.
Under min innedag, som jag skrev om i tidigare inlägg, gjorde jag mitt favoritbröd. Den här gången i baguetteform. Jag passade på att använda dem till en underbar sallad med: grillad lax, svensk sparris, rädisor, sockerärtor, avokado, körsbärstomtater och salladsblad. Med en sås till gjord på creme fraiche, gräslök, riven pepparrot, citronskal och riven parmesan (egentligen skulle det vara västerbottenost, men jag missade det i affären helt enkelt)
Överhuvudtaget är jag mycket inne på mat just nu som egentligen inte kräver så mycket tillagning. Mer grönsaker och enkla raka råvaror.



Recept på sallad med grillad lax och pepparrotssås: (4 p)
250 gram creme fraiche
1 msk riven pepparrot (jag tar gärna lite mer)
Citronzest från 1 citron
1 dl riven västerbottenost
1 knippe hackad gräslök
1 ask coctailtomater
1 rödlök
1 huvud romansallad
2 avokado
Sparris
Surdegsbröd
5-600 gram färsk lax
En näve räkor

Här är brödet också...


...och receptet, som kommer från Enkla bröd av Martin Johansson
:
Enkla brödet

2 tsk jäst,  3 dl kallt vatten, 6 1/2 dl vetemjöl och 1-1 1/2 tsk salt. Blanda ut jästen med lite kallt vatten. Tillsätt mjöl och salt, rör kort tills allt blandats ordentligt och låt sedan vila i 30 minuter.

Vila och vika: Doppa händerna i vatten och ta tag i degens ena kant med ena handen. Dra ut degen en aning och vik den mot mitten. Ta ett nytt tag, dra i degen och vik in mot mitten på nytt. Fortsätt varvet runt. Upprepa proceduren totalt 3 ggr med 30 minuters mellanrum. När du sträckt degen tredje gången låter du den jäsa i 1 timme. 

Strö rikligt med vetemjöl och rågmjöl på en bakduk. Lägg degen på duken och dra ut den till en kvadrat. Vik sedan in degens kanter mot mitten och vänd sedan på degen så att skarven hamnar nedåt.

Vik sedan ihop handduken till ett löst paket. Jäs 1 timme. Sätt ugnen på 250 i god tid innan degen jäst färdigt.
Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en på hyllan längst ned (eller en dålig form av något slag) 

När degen jäst färdigt vänder du över den på bakplåtspapper så att skarven hamnar uppåt. Låt pappret glida in på översta plåten via en skärbräda eller bricka och lägg ett gäng isbitar på plåten/formen längst ned. 
Efter 15 minuter öppnar du luckan och vädrar. Upprepa sedan var femte minut tills brödet stått inne i 30-35 minuter. Om brödet får färg för snabbt, sänk temperaturen. Ta ut brödet, låt svalna på galler. 

Njut med smör. Och kanske en god ost. 
Lycka till! 


PS. Jästiden är alltså totalt 4 timmar + 30 minuter i ugnen. Så en fem timmar måste du veta att du finns i närheten av din deg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar