onsdag 11 juli 2012

Surdeg på burk

För några veckor sedan köpte jag hem en sådan där burk med färdig surdeg. Så i går skulle vi ha vänner hem på middag, och då passade jag på att testa den i ett brödbak.

Vet inte hur många surdegar jag gullat med här hemma senaste åren. Ett tag när jag hade bra fart på en brukade jag jäsa själva degen i torktumlaren, och det är faktiskt ett bra tips. Men, i slutändan dog alltid själva grundsurdegen. Så det här med färdig surdeg på burk verkade ju som en bra ide.

Jag hade köpt en vetesurdeg (det finns råg också), men tyvärr hade jag ingen vetemjöl special hemma, som jag annars oftast bakar på eftersom det ger ett högt och luftigt bröd. Istället tog jag ett mjöl jag fått av min mamma, närproducerat i Skärblacka i Östergötland.

Jag följde receptet som står på surdegsburkens botten, vilket är väldigt enkelt. Men jag valde att baka på lantmjöl och något som heter chapatimjöl, vilket är grahamsmjöl som är finsilat.

Resultatet blev ett jäkligt gott bröd - jag gjorde tre baguetter. Fast. De blev lite platta tycker jag. Kanske berodde det på mjölvalet... Nästa gång testar jag vetemjöl special. För det blir absolut en nästa gång.


PS. Glöm inte att köpa med jäst om du köper en sådan här burk. Det ska vara ett halvt paket till en sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar