tisdag 7 augusti 2012

Kyckling- och kantarellenchiladas



Visst ser det smarrigt ut ovan. En specialare som jag brukar göra så fort jag har gula kantareller hemma. Funkar lika bra sensommar som höst. Jag tror att själva idén kom från svärmor från början.

Kyckling och kantarell-enchiladas (fyra personer)

3 kycklingfiléer
4 dl förvälldakantareller
2 dl creme fraiche
1 påse tacokrydda (köpt eller gör)
Salt och peppar
4 tortillas (de små brukar jag använda)
Mozzarella eller annan valfri ost

Skär kycklingen i små bitar och fräs i stekpannan, när de börjar bli klara tillsätt kantarellerna (som då redan har förvällts, det vill säga stekts tills vätskan är borta). och creme fraichen, låt det koka upp. I med tacokrydda. Den här gången blandade jag i finklippt färsk rosmarin också, det var inte alls dumt.

Låt det koka någon minut eller två, lägg ut tortillabröden bredvid varandra och fördela kycklingröran på dem. Vik ihop så att den ligger omlott och lägg i en form med skarven nedåt. 

Strö över riven ost och in i ugnen på cirka 200 grader, i kanske 10 minuter. Tills osten smält och bröden fått lite färg och knaprighet. Servera med sallad och gärna en klick creme fraiche.
 
     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar