torsdag 9 augusti 2012

Hur mycket tänker du på mat?

Det slog mig här om dagen att jag nog tänker väldigt mycket mer på mat än vad gemene man gör. Vad jag ska laga idag, senare i veckan eller vid en kommande tillställning kan jag fundera över hur mycket som helst.

Därför är jag också dålig på att göra matplaneringar för veckan. Jag kan helt enkelt inte säga så långt i förväg vad jag kommer att vara sugen på när torsdagen väl kommer, om det bara är söndag när jag sitter där och funderar över storhandlingen.

Jag har väldigt svårt också att bara äta något enkelt och vardagligt i veckorna, för det finns ju så mycket annat gott att laga.

En kvinna jag intervjuade härom dagen sa att hon aldrig läser en bok två gånger, eftersom det finns så mycket böcker hon inte läst än. Som en stor skatt.

Och så ser jag på mat. Varför äta makaroner och korv, igen, när jag kan njuta av något nytt och spännande?

Nackdelen är förstås att vi får svänga in och handla ingredienser alldeles för många gånger i veckan, vilket tar tid och är dyrt. Nu är klockan till exempel 15.30 och jag sitter på tåget hem, funderandes över vad vi ska äta ikväll. För jag har fortfarande inte bestämt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar